Wdrożenie procedury AML jest obowiązkiem ustawowym i wynika z Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Jest to zapis konkretnych działań, które podejmuje dany podmiot, aby zapobiec nieprawidłowościom. Procedura AML musi być dostosowana do charakteru działalności, wielkości przedsiębiorstwa oraz spójna z oceną ryzyka. Jak firma może przygotować się do jej wdrożenia?
Czym jest procedura AML?
AML, czyli Anti-Money Laundering, to szereg regulacji prawnych, które mają uniemożliwić pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu. Procedury odnoszą się do wszystkich działań instytucji finansowych. Ich celem jest zapobieganie oszustwom podatkowym, a także przemytowi. AML pozwala wykryć podejrzaną aktywność użytkowników internetu oraz monitorować wzbudzające niepokój transakcje finansowe.
Obowiązkiem wdrożenia procedury AML są objęte m.in. banki, instytucje kredytowe, zakłady ubezpieczeń, instytucje pożyczkowe, fundusze i spółki inwestycyjne. Na liście znajdują się także biura rachunkowe, adwokaci, radcowie prawni i doradcy podatkowi. Niewykonanie obowiązków wynikających z ustawy grozi nałożeniem kary pieniężnej, administracyjnej lub sankcji karnych.
Jak napisać procedurę AML?
Ustawa wspomina, że procedura AML ma charakter indywidualny, a każdy podmiot powinien dostosować ją do swojego charakteru, oceny zagrożeń. Nie istnieje zatem gotowa procedura AML – wzór dostępny w internecie można potraktować jako zestaw wskazówek i podpowiedzi.
Firma, tworząc własną procedurę AML, musi uwzględnić rodzaj prowadzonej działalności oraz jej skalę. Inaczej będzie wyglądała procedura AML dla biur rachunkowych, a inaczej dla adwokatów. Przygotowując się do jej stworzenia i wdrożenia, warto rozważyć skorzystanie ze wsparcia specjalistów.
Pomoc prawna przy wdrażaniu AML
Wdrażanie procedury AML złożone jest z kilku etapów.
- Wybrany pracownik, który będzie za to odpowiedzialny, musi przejść szkolenie AML.
- Kolejnym krokiem jest sporządzenie dokumentu, w którym zostaną sprecyzowane obszary ryzyka w danej działalności.
- Na koniec tworzy się wewnętrzną procedurę AML.
Trzeba pamiętać, że opisanie procedury nie oznacza końca pracy. Konieczne są regularna kontrola, ocena ryzyka, raportowanie czy szkolenia.
Zrozumienie zapisów Ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy, stworzenie prawidłowo brzmiącej wewnętrznej procedury AML oraz audyty to obszary, w których warto skorzystać z pomocy prawnej. Dzięki temu przedsiębiorca może mieć pewność, że dopełni tych obowiązków zgodnie z przepisami oraz z należytą starannością. Przykładowo, specjaliści z Legal Geek nie tylko pomogą napisać procedurę, ale przeprowadzą szkolenia i regularne audyty. To gwarancja wywiązania się z obowiązku nałożonego przez Ustawę.
Kary za nieprzestrzeganie AML
Podmioty objęte obowiązkiem wdrożenia i przestrzegania procedury AML muszą mieć świadomość, że za wszelkie nieprawidłowości grożą im kary. Może to być cofnięcie koncesji lub zezwolenia, wykreślenie z rejestru działalności regulowanej, kara pieniężna i wiele innych. Informacja o naruszeniu przez firmę przepisów AML może też trafić do BIP.
Niezależnie od tego, czy jest to procedura AML dla biur rachunkowych, dla doradców podatkowych czy instytucji podatkowych, powinna być odpowiednio skonstruowana, wdrożona i monitorowana. To kolejny obowiązek i znaczne obciążenie dla firmy – pomoc prawna może być zatem nieoceniona.
—
Artykuł sponsorowany